dag 22 zondag 25 mei - Reisverslag uit Nájera, Spanje van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu dag 22 zondag 25 mei - Reisverslag uit Nájera, Spanje van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu

dag 22 zondag 25 mei

Door: lies hanenberg

Blijf op de hoogte en volg lies en theo

25 Mei 2014 | Spanje, Nájera

Dag 22 zondag 25 mei

Van Estella naar Najer

Vanmorgen nog even naar de straatrun gekeken. Die begon al om 8 uur. Het is bewolkt, maar het klaart gedurende dag op. We gaan richting Ayegui, Azqueta naar Los Arcos. Daar fietsen we door de Puerta de Castilla, de poort waardoor de pelgrims het stadje verlieten. Er zijn hier in heel veel stadjes zo'n poorten.De tocht gaat verder naar Viane. Dit is een heel oud stadje met in de kerk prachtige fresco's.

Bij Viana eindigt de Navarra streek en de route daalt af in de uitgestrekte groene vallei van de Rio Ebro. Hier begint Oud Castilie. Na een lange rechte weg komen we in Logrono. Hier wilde we een stempel halen bij halen bij de Santigo kerk Op dat moment werd er een mis opgedragen, maar achter in de kerk zat een geestelijke in een soort biechtstoel de bijbel te lezen. Wij vroegen om een stempel. Hij kwam naar buiten en wees ons een deur, waar we binnen mochten. Het was de sacrestie van de kerk en daar kregen we onze stempel. Toen nog even naar het centrum en daar troffen we bekende pelgrims uit Dronten en nog een paar uit Gouda. We hebben samen iets gedronken op een terras. Vanuit Logrona volgen we het wandelpad van de Camino. Dit is een grindpad met nog al wat hoogteverschillen. Wij rijden verder naar Navarrete. Hier een hapje gegeten. We gaan verder naar Najera, dit is eerst een lange klim van 2-3 %, met daarna een klim van 3-10 %. Dit was wel pittig, maar daarna volgt een lange afdaling. In het plaatsje aangekomen, begon het weer te regenen. Even naar een slaapplek moeten zoeken, maar we zitten nu in een klein hotel. Ziet er goed uit.

We hebben vandaag ook veel wandelaars gezien en hier en daar een praatje gemaakt. Ze komen van over de hele wereld. Uit Japan, Zuid Afrika, Australie, Engeland en Rusland. De meesten vertrekken vanuit St Jean Pied de Port, allemaal op weg naar Santiago, met een ding wat ze bindt DE CAMINO.

• 25 Mei 2014 - 22:40

Hans En Dora:

Hee,
    het begint nu toch echt vormen aan te nemen en hoe dichter bij jullie doel hoe meer bijzondere ontmoetingen jullie zullen tegenkomen met ieder zijn of haar eigen verhaal en doel. Het spaanse landschap is prachtig met al die dorpjes die tegen de bergen aangeplakt lijken te zijn. Zijn de huizen hier ook allemaal wit gemaakt, want dat zag je in het zuiden zoveel. Ik hoorde vandaag dat de laatste loodjes zo pittig zijn omdat je vooral de wind op de kop hebt maar wat is het beste die regen en onweer is ook niet alles. In elk geval zullen jullie ook de laaste kilometers moeten maken dus "zet m op" en s'avonds lekker met de kuiten omhoog!
    Groetjes Hans en Dora