dag 10 dinsdag 13 mei - Reisverslag uit Reugny, Frankrijk van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu dag 10 dinsdag 13 mei - Reisverslag uit Reugny, Frankrijk van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu

dag 10 dinsdag 13 mei

Door: lies hanenberg

Blijf op de hoogte en volg lies en theo

13 Mei 2014 | Frankrijk, Reugny

Vanmorgen heeft onze gastheer al vroeg op de fiets brood gehaald.De gastvrouw heeft een eitje gebakken. Theo's eerste ei sinds we zijn vertrokken.Ook heeft ze de eitjes die we in de winkel gekocht heben voor ons gekookt. Nog even op de foto en weer vertrokken. We fietsen door het dal van le loire, redelijk vlak met veel fris groen en schildrachtige huizen. Via Freteval, la grapperie naar Vendome. Deze stad was tot de Franse revolutie een bekend bedevaartsoord en mede daardoor een belangrijke etappeplaats voor Santiagopelgrims. De chapelle St Jacque is gesloten. Bij de tourist office een stempel gehaald. Daar werd onze naam, beroep, woonplaats genoteerd en waar we hadden geslapen. Wij waren deze dag de eerste pelgrims die langs kwamen. Gisteren waren er 12 uit Nederland geweest. Wij hebben de laaste 3 dagen geen pelgrims meer ontmoet. Na Vendome verlaten we het dal van le loir en is het gebied weer open met veel landbouwgronden. We gaan verder naar Chanteloup daar is een omleiding vanwege aanleg TGV. Geen probleem gahad. Daarna hebben we op een beschut plaatsje achter een kerkje geluncht. De reis gaat verder naar Chateau-Renault. Hier willen we bij de tourist office een kamer laten boeken, maar die is vandaag gesloten. Wij besluiten door te fietsen en onderweg een Chambre d'hote te zoeken. We komen in Reugny en vragen een Jonge vouw die met 2 kleine kinderen op straat loopt, of we hier ergens kunnen slapen, Ze zegt "chez nous" We kunnen dus bij haar slapen en eten. Een voor een kwamen er steeds meer kinderen thuis. Ze heben 6 kinderen. Elk jaar neemt ze een paar keer pelgrims in huis. Gewoon van de straat geplukt. De oudste zoon besefte meteen dat hij plaats moest maken voor de gasten. We slapen in zijn kamer. Het is een groot huis met 3 verdiepingen. Toen we aan tafel gingen werd vooraf met gezang God gedankt. Ze vinden het belangrijk, dat hun kinderen met andere culturen in contact komen. We hebben een leuk gesprek gevoerd in het Frans en Engels. De kinderen probeerden ook een beetje engels te praten.

• 13 Mei 2014 - 21:50

Teun:

Fijn dat het weer beter begint te worden! Hopelijk hebben jullie de regenpakken nu niet meer nodig.

Leuk dat jullie bij zo'n gezin terecht komen. dat zijn toch de leukste adressen om terecht te komen.

• 13 Mei 2014 - 21:50

• 13 Mei 2014 - 21:51

• 14 Mei 2014 - 00:21

Melanie:

Nou, Teun wil jullie écht héél graag een berichtje sturen :) Maar wat hebben jullie deze laatste dagen leuke contacten opgedaan! en gelukkig is het nu zo te zien ook "korte-broeken-weer". Houden zo!

• 14 Mei 2014 - 11:34

Wil En Tini :

Hoi Leis en Theo
    Nou het weer is al beter gelukkig en wat leuk als ik dit lees zo maar bij een gezin kunnen slapen en eten
    en dan ook nog het eerste eitje !!! wat een ervaring doen jullie zo op.
    heel veel groetjes uit Boekel.

• 14 Mei 2014 - 17:01

Pola:

Ha Theo en Lies,
    Het is leuk om jullie ervaringen te volgen.
    Het lijkt mij geweldig om de gastvrijheid van al diverse mensen te ervaren. Leuk, die gekookte eitjes voor onderweg op jullie pelgrimstocht! Dat klinkt vertrouwd!
    Ik wens jullie een zonnig vervolg...
    Ola, Pola

• 15 Mei 2014 - 09:33

Truus Jansen:

Hoi Theo en Lies
    Gelukkig gaat het weer bij jullie wat beter
    Wij zijn dinsdag vertrokken met ook veel buien veel wind hagel, en gisteren in Zwitserland zelf sneeuw
    Zijn nu in italie en meteen de korte broek aan
    Komt dus goed , nog heel veel fietsplezier
    Groetjes vanuit een zonnig italie
    Martien en Truus

• 17 Mei 2014 - 10:43

Vader:

Hallo met opa. Opa zit hier alleen,en vindt het heel fijn om iets van jullie te horen.
    Dat gezin waar jullie hebben geslapen lijkt wel een boeren gezin te zijn, zo gastvrij.
    Succes met fietsen verder, en de groeten doen in santiago.
    Opa