dag 20 vrijdag 23 mei - Reisverslag uit Estella, Spanje van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu dag 20 vrijdag 23 mei - Reisverslag uit Estella, Spanje van lies en theo hanenberg - WaarBenJij.nu

dag 20 vrijdag 23 mei

Door: lies hanenberg

Blijf op de hoogte en volg lies en theo

23 Mei 2014 | Spanje, Estella

Dag 20 vrijdag 23 mei

Van Pamplona naar Estella

Vanmorgen was de eigenaar nog nergens te zien, dus zelf maar de fietsen van de trap gedragen. In de stad een ontbijt genomen. Pamplona is vooral bekend vanwege de feesten van San Fermin, dan worden stieren in de straten losgelaten (tussen hekken). Vooral jonge mannen tonen hierbij hun moed. Er  is ook nog een prachtige citadel, met wel 3 verdedigings wallen. Na dit alles te hebben aanschouwd wilden we weer op de fiets verder trekken, maar er brak een onweersbui uit. Dus maar even geschuild. Intussen wat boodschappen gedaan. De tocht ging verder via Esparza en Arlegui naar Campanas. Heuvels tot 6 %. Van Campanas gingen we richting Puente la Reina, dit was een lange afdaling over een brede weg. We kwamen langs Sta Maria de Eunate. Een arcade met 35 boogjes omgeeft de 8-hoekige kapel uit de 12e eeuw. Daar waren verschillende pelgrims, ook een jongen uit Noord-Holland. Hij was in Zuid-Frankrijk begonnen aan zijn voettocht. De pelgrims liepen allemaal op bloten voeten drie maal om de kapel, over en pad van grote platte kiezelstenen op zijn kant. Daar kreeg je kracht van om verder te gaan. Dus wij ook maar onze schoenen en kousen uit en lopen maar. Dit was toch niet echt fijn. Je kunt volgens mij beter 13 keer rond de kerk van Hakendover lopen. Toen vol kracht verder naar Puente la Reina. Hier een pelgrimsmenuutje gegeten. In de Jacobskerk staat een uitgesnden beeld van St Jacob als pelgrim met staf uit de 14e eeuw en er zijn overdadige versieringen met bladgoud. Door de historische poort over een 900 jaar oude stenen boogbrug gaan we verder

Er volgen nog verschillende pittige klimmen en fijne afdaling tot we in Estella aankomen. Onderweg 2 pelgrims uit Duitsland getroffen, zij waren vanmorgen in Pamplona gestart en zaten midden in de onweersbui. Ze zaten en helemaal doorheen en moesten nog 26 km  daar was hun hotel gereserveerd.

In Estella aangekomen zagen we dat de straat met houten balken is afgezet, morgen zijn hier ook stierenrennen.  Als het lukt willen we hier nog een nachtje blijven,  Dit lijkt ons leuk om een keer mee te maken. Morgen meer.

• 23 Mei 2014 - 22:53

Joris:

dat wordt wel gaaf natuurlijk. stierengevechten. Als echte boer ....

helaas verslag net te laat ontvangen, anders had opa het ook al kunnen zien en oordelen of dat wel te vergelijken is met hakendover. Een telefoontje vanuit spanje vind ie ook fijn om krijgen, er gaat niets boven nieuws uit eerste hand.

geniet ervan morgen en succes met fietsen overmorgen.

groeten uit oss

• 23 Mei 2014 - 23:58

Caminofrans:

Hola pelgrims,
    Ik geniet van jullie avontuur op de fiets.
    Buon Camino
    gegroet,
    Caminofrans

• 24 Mei 2014 - 08:35

Maria:

Hallo saampjes

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie, jullie schieten al aardig op, zijn echte diehards, door regen en wind. Vandaag maar eens lekker uitrusten en naar de gevechten kijken. Let wel een beetje op dat ze jullie niet aan de horens rijgen. Heel veel succes nog de komende tijd.
    Wij gaan vandaag ook op bedevaart maar een kleintje, naar Kevelaer en morgen weer terug. Maar dat kan ook leuk zijn en zeker met dit prachtige weer wat we hebben. We zullen voor jullie een kaarsje aanstoken op de goede afloop.

Groetjes Ben en Maria

• 24 Mei 2014 - 09:01

Piet:

Theo als boer zijnde moet je toch weten als je voor een tochtige koe zorgt heb je geen last van die stieren,
    petje af voor jullie doorzetting met dit weer ga zo door en jullie ontvangen veel zegen in compostella
    Groetjes Joke en Piet

• 24 Mei 2014 - 09:46

Lies En Theo Hanenberg:

Ik heb er hier nog geen tochtig gezien vandaag

• 25 Mei 2014 - 19:41

Mieke:

hoorde nu pas van jullie site. erg leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
    geniet er nog van de komende weken.
    wij zijn net terug van een weekje Italie.erg leuk geweest en ook veel gezien.
    groetjes vanuit Uje